Kategorier

Arkiv

2015 början på slutet för MP?

2015 är ett år som jag tror att vi kommer se tillbaka på som året då det började gå utför på allvar för MP som parti.

Jag sa redan 2014 att jag inte räds omval för tillslut tror jag att SDs nyvunna väljare skulle tröttna på kaos och ständiga omval och överge dom. Samtidigt som det skulle tvinga fram blockpolitikens död för att bryta dödläget.

2015 har den historiskt svaga S-MP-regeringen inte åstadkommit mycket för att påverka de breda breda väljargruppernas vardag nämnvärt. Fas3 som är oerhört förnedrande och utnyttjande av arbetslösa ska iofs avskaffas men det är en avvecklingsplan som börjar påminna om kärnkraftsavvecklingen…

Den mest intressanta inviten under året är att Liberalerna vill reformera skattesystemet och i praktiken ställer sig bakom en grön skatteväxling där skatt på arbete växlas mot skatt på konsumtion. Jag behöver inte anstränga mig för att kunna räkna upp flera politikområden där jag absolut inte håller med L som kärnkraft, EMU, NATO… Men samtidigt är jag pragmatiker och med vetskapen att miljöproblem har blivit allt mer diffusa och inte kan härledas till specifika näringar som jordbruk eller industri eller användandet av enskilda ämnen längre utan konsumtionen driver på nästan samtliga miljöproblem som samtidigt ”outsourcats” till länder där vi inte direkt kan se problemen. Att då föreslå ett långsiktigt skattesystem som dämpar konsumtion men främjar arbete är ju något MP borde nappa på. För att få ett bättre parlamentariskt läge tror jag att en S-MP-L regering som skulle bli den första mittenregeringen sedan Ullstens minoritetsregering faktiskt skulle fungera. Då tvingas även M och KD att bekänna färg. Ska de vara en högeropposition eller kommer de flörta ännu mer med SD?

trafbro

Sämst 2015 är utan tvekan integrations och invandringspolitiken. Att MP den frihetliga rösten som skulle påverka S är med och inför ID-kontroller är katastrof! När till och med Danmark kritiserar oss så har man sjunkit lågt. ID-kontroller och ålderskontroller ser jag som ren populism men ledande företrädare för MP hänvisar till ”förhandlingsutrymmet” som visst var så trångt att de var tvungna att acceptera vissa dåliga beslut för annars hade det blivit ännu sämre!

2 fel gör sällan ett rätt. Om förhandlingsutrymme inte fanns för att slopa ålderskontroller som bedöms som helt ovetenskapliga och godtyckliga då kan man antingen hoppa av för sitt eget samvetes skull eller hota med att göra upp med andra. Det märkliga är ju att om nu MP var ”tvingade” att gå med på uppgörelsen varför röstade då V och C emot? Det fanns ingen enig allians och hade alliansen verkligen med SD velat driva igenom en ännu hårdare politik? Det hade ju verkligen splittrat oppositionen och skulle positionera KD och M närmare SD. Det hade varit förödande för ”det nya M” och deras liberala framtoning.

Nä, MP handlad i desperation tror jag. Beslutet var dåligt kommunicerat inom partiet, jag vet ännu inte om förtroenderådet ens var tillfrågat av partistyrelsen? När jag ställt frågor i det som ska föreställa vår interna kanal för diskussion och debatt lyser svaren med sin frånvaro… MP har blivit Maktpartiet de gröna och verkar nu mer intresserat av att konsolidera makt och centralisera beslut till partitoppen. Längre från partiets anarkistiska rötter och vision om deltagande demokrati kan man knappast komma.

Centerpartiet och speciellt Fälldin hade sitt löfte om att ”inte dagtinga med sitt samvete” och bygga ut kärnkraften. När de höll på att falla dit igen på Öresundsbron hade Olof Johansson karaktär nog att lämna regeringen och då tvingade avhoppet fram en hårdare prövning av hela projektet.

Miljöpartiet har haft inte bara ett ”kärnkraftlöfte” utan har nu gjort bort sig på både ”kolbiten”, förbifarten och ID-kontrollerna.

 



Kommentera

