Kategorier

Arkiv

1a maj tal för de redan frälsta.

Jag demonstrerar inte på första maj. Jag respekterar dom som i andra länder demonstrerar för rätten att få uttrycka sina åsikter, få ett rättvisare samhälle och sociala och ekonomiska reformer. Men i Sverige förknippar jag dagen med att LO bedriver plakatpolitik och demonstrerar ”mot” regeringen som de i de flesta fall själva understödjer genom sitt ekonomiska stöd och VU-plats i Socialdemokraterna kan påverka inifrån. Det är ett spel för gallerierna. LO-kollektivet företräder dom som är organiserade, har jobb och tryggad anställning men sviker kvinnoyrken och de med osäker anställning.

Vilka socialdemokrater stod upp idag och talade för att avskaffa Fas3, höja lägsta nivåerna i a-kassan istället för att höja taket för dom som redan har en medelinkomst eller att ställa om samhället för att möt klimathot och skapa nya jobb inom kunskaps- och miljötekniksektorn istället för att förlita sig på industri och tillverkning???

På min ort finns inga intressanta 1a maj-tåg hade jag bott i Göteborg hade jag nog gått och lyssnat på Syndikalisterna och Fi´s tal.



Kommentera

