Kategorier

Arkiv

Greider uppmanar att inte rösta F!

Nu kanske man tror att min blogg medvetet gör reklam för F!. Så är inte fallet, det är ett sammanträffande att två bloggposter i rad råkar handla om F!. Först skrev jag ett inlägg som en spaning om en förskjutning i opinionen jag känt av då jag sett allt fler skriva i social media att de överväger rösta F! både som en reaktion mot de etablerade partierna men också för att den nyblivna 9-åringen börjar uppfattas som mer än ett enfrågeparti och börjar locka med sin miljö och klimatpolitik samtidigt som de utmanar etablissemanget.

Då när jag postade det var jag ovetande om att DalaDemokratens DD ledarskribent Göran Greider skrev en ledare i den fristående vänstertidningen ETC och uppmanade att inte rösta på F! i årets val.

Jag har följt Fi sedan starten och är för praktiskt taget allt som de står för. Dessutom är jag övertygad om att partiet utgår från ett perspektiv som vitaliserar hela politiken, inte bara den svenska utan all politik. Feminismen är en uppsättning frågor, ja, men ännu mer är det en genomgripande makt- och frigörelsedimension av våra samhällen, på samma sätt som klassfrågan är det eller den gröna frågan: Här läggs en civilisation under lupp. I den bästa av världar skulle jag inte tveka en sekund att lägga min röst på Fi.

Problemet är att vi inte lever i den bästa av världar utan tvärtom ofta i den sämsta. Även den som känner sig som ”vänster” måste ibland resonera taktiskt. Här är en av mina mardrömmar: Fi får runt 3,5 procent av rösterna, de kommer inte in i riksdagen och det betyder i praktiken att borgerligheten vinner dessa 3,5 procent. I en situation där skillnaderna mellan blocken minskar framåt valdagen och det går bra för Sverigedemokraterna betyder det att en röst på Fi kan betyda att Reinfeldt sitter kvar som statsminister; det räcker med att SD lägger ner sina röster i en omröstning. Utfallet är inte osannolikt. Och blir det så innebär det alltså att fler, men inte tillräckligt många, röstar på feministerna kommer att ge rasisterna ett större inflytande

Greider är egentligen inte emot F! varken som parti eller som idé men tycker att i år är inte rätt läge att rösta på dom för att inte röstsplittra oppositionen. Svaren lät ju inte vänta på sig och på Facebook har det kommenterats flitigt på både ETC och F!s sida. ETC har däremot ingen kommentarsfunktion på tidningens hemsida. Gudrun Schyman gav ett svar i ETC och påpekade bland annat:

”Vänstern har lovat kvinnorna rättigheter efter revolutionen. Högern efter marknadens fulländning. Det har alltid funnits ett högre mål som ska uppnås. Det leder ingen vart.”

Jag tror att Greider faktiskt gör de rödgröna en björntjänst genom sitt utspel. Om vi inte hade en 4%-spärr så hade problemet inte funnit. Då hade F! kunnat samla 2% kanske fått något riksdagsmandat (i länder utan spärr behövs ca 2% för att få ett mandat när de fördelas proportionellt) och de hade förmodligen inte fällt en rödgrön regering.

Nu vill Greider att just F!s väljare ska vara storsinta nog och inte rösta efter sin övertygelse för det högre målets skull. De som röstat på KD, MP och SD troget från början har ju hört det argumentet till leda att ”det inte leder till något”. Själv stod jag i valet och kvalet 2006 då jag övervägde att rösta på vänsterdemokraterna.se som var en fraktion av vägValVänster som valde att bilda eget parti. Dock var förutsättningarna väldigt annorlunda då. Vänsterdemokraterna fick inte registrera sitt partinamn och fick därför inte trycka valsedlar. Kraftigt försenade lanserade de namnet vänsterdemokraterna.se som partinamn vilket också var deras domännamn. Utan valmaterial i tid och mycket små resurser till kampanj fick de endast 12 röster i riksdagsvalet! Givetvis röstade jag inte på dom då eftersom det definitivt hade varit en bortkastad röst.

F! har tidigare samlat runt 1% av rösterna och får därför valsedlar av valmyndigheten i EU-valet. Av de 1,5- 2% ”övriga” som redovisas i opinionsmätningar utgör nog F! ensamt runt 1%. Jag ser det inte som ett problem att 1-2% röstar på F! även om det inte hjälper ett regeringsskifte jag ser det som ett större problem att så få som runt 30-33% röstar på Socialdemokraterna!  Vi har traditionen i Sverige att inte välja vem som är bäst lämpad att leda valallianser utan det faller alltid på den (man) som leder störta partiet (S eller M). Sossarna har en grandios självbild att de fortfarande är ett 50%-parti men de tappade till alliansen 2010 och lockar ännu inte tillbaka tillräckligt många utan en rödgrön majoritet hänger allt mer på V och MP som samlar runt 15-20% tillsammans. Istället för att skuldbelägga en minoritet som röstar ”idealistiskt” så borde Greider fråga sig varför S aldrig lyckas anpassa sig till sin tid och komma med en ny politik som attraherar väljarna??? Speciellt nu när Centern är i kris och många traditionella centerpartister står nära S så borde de verkligen jobba för att vinna över borgerliga väljare. Nu tror jag att Greider istället skapat större sympati för F! och där med fler röster…


One Comment on “Greider uppmanar att inte rösta F!”

  1. […] Ibland har sådana här utspel retat folk. Jag får ta den risken. För syster – jag behöver dig med mig nu. Vi behöver en ny riktning för Sverige – för Sverige kan så mycket bättre! […]


Kommentera

