Kategorier

Arkiv

Min första ekolåda.

I går fick jag min första leverans från ekolådan! Det var riktigt roligt att vi lyckades med detta. Den 27 september skrev en bekant till mig på Facebook i sin statusrad och frågade om det inte fanns några andra som ville ha ekolådan i Kinna. Jag föreslog att hon skulle starta en facebookgrupp för att se om det fanns några intresserade. Efter att ha diskuterat fram och tillbaka en stund så slutade det med att jag startade gruppen för att hjälpa till för jag tyckte det var en bra idé och efter drygt 2 månader fick vi besked att vi kunde starta en grupp-prenumeration till Kinna. Vi är den hittills snabbaste startade grupp-prenumerationen hos Ekolådan normalt brukar det ta ett halvår. Tack vare at tvi kunde snacka ihop oss över Facebook så kunde vi snabbt hitta intresserade och komma överrens om praktisk detaljer.

Så igår fick jag min första låda. Jag hade beställt en styck av ”lilla grönsakslådan” för 190Kr inkl frakt. Lådan innehöll; körsbärstomater, champinjoner, zucchini, bataviasallat, savojkål, rödlök och jordärtskockor. Om kvalitén kan jag säga att bataviasallaten var jättestor ,det stack ut ett blad ur lådan. Hela sallatshuvudet var fint och inte ett blad hade fläckar eller var fult. Savojkålen likaså var kompakt och hel och fin. Inga brutna blad eller dåliga delar. Körsbärstomaterna var sådär perfekt mogna som bara solmogna tomater är på sommaren egentligen alldeles söta och med mycket smak.  Svampen är inte mycket att säga om ser ut som svamp brukar. Rödlöken såg bra ut med. I affärerna blir ofta lök i lösvikt lite torr och skrumpen om den ligger i rumstemperatur länge och ofta har den mögelfläckar på skalet. Mina ekologiska rödlökar var rena och fina utan synliga skador. I och för sig brukar lök vara som bäst nu på hösten när den är nyskördad och bli tråkig senare på sässongen.

Är det prisvärt då? Vissa tycker kanske det låter dyrt. Om man jämför med billigaste grönsaker man kan hitta i vanlig livsmedelsaffär  så visst är det dyrare. Samtidigt är fraktkostnaden inräknad i priset, beställer man mer än en låda får man 35Kr i rabatt. så man betalar bara 35Kr i frakt / beställning. Utan frakt kostade min låda 190- 35 = 155Kr för ca 4 kg blandade grönsaker vilket ger ett snittpris på 38:75Kr/ kg. Sen får man se till kvalitén man får också. Många menar att ekolådans grönsaker som är utvalda och packade för hand låda för låda håller en högre kvalitet och snarare bör jämföras med att köpa frukt och grönt i en saluhall.

Bild 1, Mina grönsaker, jämför kålhuvudet helt och fint.

Bild 2, Så här ser det ut i mataffärer när ovanligare grönsaker i detta fallet savojkål har låg omsättning, man kan använda dom som stöd när man staplar vitkål! Savojkål 39:90Kr/ kg på Hemköp.

Så jämför man vad man får så är inte priset något överpris. snittpriset på mina grönsaker ligger strax under priset för savojkål på Hemköp. Kanske att löken är lite dyr, den kostar ju bar någon krona/ kilo i affärerna. Körsbärstomater i en 250gram ask kan mycket väl ligga på allt från 22:50 till 26- 27Kr när det inte är säsong så det är nog inte så stor skillnad heller. På det hela var jag nöjd med min låda och kan tänka mig att köpa igen. Sen har Ekolådan ett mycket stort utbud av ekologiska tillvalsprodukter som te, kaffe, gryn. mjöl, bönor, kryddor, pasta mm. Priserna varierar mycket men t.ex. te är inte dyrare än i vilken affär som helst ca 1.50- 1.60Kr/ påse för ekologiskt och rättvisemärkt och ekologisk buljongtärning utan natriumglutamat (E621) kostar 14:90Kr precis som på Hemköp.

Vill man ansluta till vår grupp-prenumeration så får man registrera sig på ekolådan.se och vår grupp i Kinna/ Skene heter ”Kinna 1”.


One Comment on “Min första ekolåda.”

  1. ekomuppen skriver:

    Grönsakerna ser jättefina ut.
    Kul att få en rapport. Jag läste ditt inlägg när ni just hade startat gruppen på facebook och jag har varit nyfiken och undrat hur det skulle utveckla sig.


Kommentera

