Kategorier

Arkiv

Miljöprylar!

Jag har alltid tyckt att det borde vara kul att vara miljövänlig. Det borde vara mindre ”tagelskjorta på ”, förbud, förmaningar och annat jobbigt. Det ÄR kul att spara miljö,natur, pengar och bidra till en hållbarare livsstil. Jag har hittat två prylar som jag tänker inskaffa så småning om;

Kökskomposten bokashi!

Denna varmkompost för innebruk (passar under diskhon) komposterar genom rötning med bakterier och mikroorganismer.  Kompostströ ympat med en startkultur medföljer för att starta igång den första komposten. Observera tappkranen på framsidan! Genom en silbricka i bottnen kan man tappa ur pressvattnet ur komposten och håller därmed komposten lagom torr och dessutom är pressvattnet extrem näringsrikt och spädes till flytande växtnäring.  alltså behöver man inte köpa biobact eller annan växtgödsel. Tillverkaren rekommenderar att om man måste tömma komposten ofta så bör komposten få eftermogna (efterkomposteras) i ett slutet kärl tills den är helt nedbruten. så bor man i lägenhet som jag så bör man kanske använda komposten mest sommartid för då kan man mylla ned komposten direkt i rabatten eller blomlådan. vintertid kan det bli ett avfallsproblem. Annars bli komposten mer nedbruten och bättre ju längre den får kompostera så i det lilla hushållet räcker nog två behållare till för att hinna kompostera färdigt i en behållare innan man byter igen. Kolla mer på Bokashi.se

solcellslampan Sunnan

IKEA är miljösmarta! De har redan sen tidigare en serie med LED-lampor och nu kommer Sunnan en LED-arbetslampa med solpanel och inbyggda batterier. Ladda din lampa, tänd och lys utan att förbruka en enda kWh fossilenergi.  endast 199Kr jag ska snarast inhandla en sådan.


One Comment on “Miljöprylar!”

  1. ekomuppen skriver:

    Hej!

    Jag har just hittat din blogg.

    Ett annat alternativ på innomhuskompost / kökskompost är s.k. maskkompost.
    Jag har haft en sådan i flera år.
    Jag köpte den på Kompostcenter som ligger på Överjärva gård norr om Stockholm.
    Jag tittade just på sortimentet på deras hemsida och den fanns inte med, så jag vet inte om de har den längre.

    Jag hittade en artikel.
    Jag chansar på att slänga in en länk och hoppas jag inte fastnar i spamfiltret.🙂

    http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/godsling/maskkompost.shtml


Kommentera

