Kategorier

Arkiv

Sjuhärad växer, men hur länge?

enligt en artikel i Borås tidning (Boråssidan 2009-07-04) så ökar befolkningen i västra Sjuhärad d.vs. Bollebygd, Vårgårda, Mark och Borås medan östra med kommunerna Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn och Herrljunga minskar.

Bollebygd ökar mest procentuellt sett +7,9% och som ordförande i kommunstyrelsen Christer Johansson (M) konstaterar

Närheten till Göteborg, Borås och Landvetter [Göteborgs flygplats] gör sitt till.

Mark ökar med +3,7% och förespås få en befolkning över 35000 inv till år 2020.I Mark är lääget dock splittrat. Inflyttning och befolkningsökning är även i Mark koncentrerad till kommunens västra delar med främst Sätila, Ubbhult, Hyssna men även centralorten Kinna och Skene. Annars är det bitvis dystert på landsbygden söder och öster om kommunens centrum. Minskande befolkning gör framtiden osäker för skolor, barnomsorg och lanthandlar. Nu ser vi dessutom en nedläggningsvåg av småskolor och räddningstjänst då S och V driver igenom hårda sparkrav.

Hur ska vi då få HELA kommunen attraktiv och få tillväxt på alla orter? Vi har egentligen samma utgångsläge som Bollebygd nämligen pendelavstånd till Borås och Göteborg och närhet till Landvetter flygplats dessutom närhet till högskole och hamnstaden Varberg som är oerhört expansiv idag. Ett av problemen Mark dock måste möta är att det geografiska läget visserligen är gynnsamt men vår vägstandard och våra pendlingsmöjligheter är desto sämre. Ska det vara attraktivt för våra unga att bo kvar i Mark om de väljer studier eller arbete i Borås, Varberg eller Göteborg så får det inte vara för svårt, dyrt och långsamt att pendla. Likaså inflyttade vill ha rimliga pendlingsvillkor för det är man ganska van vid från Göteborgsregionen därifrån många inflyttade kommer ifrån.

Jag saknar långsiktiga visioner i Mark. För att öka arbetspendlingen och göra kommunen mer attraktiv så tror jag att det på sikt krävs bussförbindelser (gärna direktbuss från centralorten) till Härryda/ Landvetter för att ansluta till Expressbussarna mot Göteborg och för att kunna resa vidare till flygplatsen. Kanske kan vi även i framtiden ansluta till Götalandsbanan i Landvetter? och därmed få en länk mellan Göteborg- Stockholm. I stället för att ständigt gräva ned sig i ändlösa diskussioner om väg 156 och Skrålabäcken ( för övrigt finns det inga pengar till väg 156 förrän 2113 tidigast) så borde vi dra upp visioner för framtida busslinjer och kanske rent av tåg?



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s