Kategorier

Arkiv

Jag kommer rösta på…

Isabella Lövin den 7:e juni! Allt fler miljöpartister verkar ha tagit ställning för någon kandidats personvalskampanj. Detta har visats öppet i allt från personers facebookstatus till att underteckna debattartiklar.

Jag är inte på något vis emot personvalet men brukar in i det längsta dra mig för at tta ställning för jag vill gärna hinna grundligt sätta mig in i kandidaternas agenda och jämföra. Jag har på inget sätt något emot Carl Schlyter utan han äär värd allt erknnande för sitt oerhörda arbete i Bryssel men jag är försiktigt optimist och tror att vi faktiskt kan ta 2 mandat i EP-valet 2009 (oppinionsmätningarna tyder på det). Jag räknar med att Carl har ett massivt stöd inte minst från EU-motståndarna i MP och kommer få så många personröster att hans först plats är säkrad. Som andra kandidat vill jag gärna se att vi får in en kvinna. Zaida Catalán ligger nog även hon bra till att kryssa sig in men jag tror att Isabella har kvaliteter som gör sig braa i Bryssel. Des är det modigt av partiet att ta in en person som har varit partimedlem i typ 2 veckor innan hon blir nominerad och dels är Isabella inte urtypen för en EU-parlamentskandidat dvs en äldre  man/ kvinna eller kärring* som har dragit sig tillbaka från partipolitiken och som tack för lång och trogen tjänst får stå högt på listan till EU-parlamentet. (* inget nedsättande menat med kärringar men Marit Poulsen brukar titulera sig själv så). Isabellas bakgrund som granskande journalist kan säkert komma väl till pass då hon är orädd att rota i obekväma frågor och ställa folk till svar. Sedan har hon visat vilken förmåga hon har när dt gäller folkbildning genom att skriva en granskande bok om EU:s fiskepolitik. Jag tror att Isabella kan vara ett bra komplement som sakpolitiker jämte den brede och rutinerade Carl Schlyter.



Kommentera

